Beeldhouwen in het basisonderwijs, een doorlopende leerlijn
Getroffen door de kracht van werken met steen en goed op de hoogte van vakliteratuur over persoonlijke ontwikkeling, kreeg ik in 2015 oog voor de afwezigheid van beeldhouwen in het basisonderwijs. Kinderen uit groep 8 genoten van waddenklei, zaten soms tot aan hun oksels onder de derrie. Jongere kinderen bleken hooguit een dagdeel per jaar te werken met klei. Gereedschap lag op veel scholen weg te roesten; broodjes klei werden aan het einde van het schooljaar, hard geworden, verwijderd uit het voorraadhok.
Tijd voor een heel nieuw aanbod!
In 2015 ontwikkelde ik de doorlopende leerlijn voor driedimensionaal werken in het basisonderwijs: Beeldhouwen in het basisonderwijs.
Algemene informatie: klei voor kleuters (groep 1-3), mergel voor middenbouw (groep 4-6), steen voor bikkels (groep 7-8)
Kosten: 2,50 per leerling, ex. materiaal
Groep: max. 30 leerlingen
Duur: 6 uur per onderdeel, zie toelichting hieronder
Aandachtspunten: motoriek, beweging, spierkracht, ruimtelijk inzicht
Klei voor kleuters
Smeren met slibklei; kleuters weten er wel raad mee! Voortvarend wordt er gekliederd met klei en water, mengen, voelen, smeren en druppelen. Een feest aan tactiele ervaringen met uiteenlopende 2D werkstukken als resultaat. Via klei werken we toe naar een eerste beeldhouwwerkje uit hard geworden klei
Duur: 6 uur, verdeeld over 3 bijeenkomsten
Aandachtspunten: voelen, smeren, bewegen, ruiken, kennismaken met materialen, aandacht voor klei in beeldende kunst
Mergel voor middenbouw
Steen kun je op twee manieren te lijf gaan: je begint gewoon en ziet wel wat het wordt, of je hebt een idee en probeert dit te realiseren. Goed geconditioneerd in werken naar een herkenbaar resultaat, willen de meesten iets herkenbaars maken. Dat blijkt lastig! In deze serie lessen maken we kennis met mergel, het ontstaan ervan, het gereedschap dat je kunt gebruiken en de eigen mogelijkheden tot bewerken.
Duur: 6 uur, verdeeld over 3 bijeenkomsten
Aandachtspunten: zien, voelen, bewegen ruiken, mergel, gereedschap, geduld, concentratie en aandacht voor steen in abstracte beeldende kunst
Steen voor bikkels
“Juf, mijn steen is op,” zei een leerling in groep 7. Hij was fanatiek gaan schuren en had dit zo fijn gevonden dat de steen plotseling op was. Of hij een nieuwe mocht.
In deze serie lessen maken we kennis met verschillende soorten speksteen: van hard tot zacht, van werken naar een idee tot doen waar je zin in hebt. En dat je dan wel ziet wat het wordt. Aandacht voor gereedschap, beeldende kunst, eigen mogelijkheden en werken met geduld.
Duur: 6 uur, verdeeld over 3 bijeenkomsten
Aandachtspunten: zien, voelen, bewegen, ruiken, steensoorten, gereedschap, geduld, concentratie en aandacht voor steen in beeldende kunst.